Sunday 28 September 2014

BAGAIMANA DAN APA FAEDAH MENYIMPAN EMAS FIZIKAL?


1.      Tukar bentuk dari wang kertas ke bentuk emas fizikal. Pada zahirnya nampak macam beli
2.      Selamatkan dan simpan nilai wang anda dengan simpanan emas, ianya tidak terjejas dengan kesan INFLASI.
3.      Dari zaman Rasulullah saw hingga kini 1 dinar atau 2 dinar boleh membeli seekor kambing. Hmmm.. Betapa kecilnya duit kertas bila ditelan inflasi.
4.      Dulu-dulu belanja sekolah lima posen je sehari. Tapi sekarang, RM2.00 baru cukup untuk beli makanan waktu rehat! Itupun kalau sekolah kat kampung.
5.      Jadi….  ambil langkah bijak dengan mempelbagaikan simpanan anda. simpanan cair dan beku.
6.      Jadikan emas sebagai salah satu simpanan anda selain wang kertas.
7.      Emas tahan inflasi. Tak perlu takut pada kegawatan ekonomi. Ia tetap laku di mana sahaja seluruh dunia pada bila-bila masa.

8.      Ianya juga adalah aset yang sangat mudah dicairkan, sama seperti duit juga. Mudah cakap… nilai wang anda selamat jika anda menyimpan logam berharga ini.



Friday 19 September 2014

Kepelbagaian Pandangan Ulama Tentang Jual Beli Emas; Adakah ianya khilaf?


Salah satu Riba yang melibatkan emas dan lain-lain barang ribawi ialah riba al-nasiiah dan al-yad. Iaitu penangguhan penyerahan salah satu item ribawi sama ada harga atau barang.
Berlaku khilaf di kalangan ulama fiqh. Sama ada di kalangan ulama silam atau sesama ulama kontemporari.

Pandangan Pertama
Mengharamkan secara mutlak sebagaimana yang tercatat dalam sirah. Gabenor Syam iaitu Muawiyah bin Abi Sufyan mengecualikan emas perhiasan daripada kategori barang ribawi. Bila Khalifah Umar bin Al-Khattab mengetahuinya... baginda meminta fatwa itu ditarik balik. Pandangan pihak yang menerima fatwa ini ialah emas adalah barang ribawi. Tak kira dalam apa bentuk sekali pun. Ini adalah pandangan khalifah Umar yang memang punya authority untuk mengeluarkan fatwa dan hukum. Pandangannya juga tidak dibantah oleh para sahabat nabi yang lain. Malah mereka mempertahankannya. Maka berlakulah ijmak sahabi.

Pandangan Kedua
Pandangan yang diguna pakai dan menjadi fatwa rasmi kerajaan Malaysia ialah .... hanya emas jongkong dan dinar yang mempunyai 'ilah ribawi kerana fungsinya sebagai matawang. Manakala barang-barang kemas terkeluar daripada 'ilah ini. di bawah tajuk perimeter syariah pelaburan emas. Baca di sini.

Asas kepada pandangan ini ialah pandangan Garbenor (Khalifah kemudiannya) Muawiyah yang memang lebih arif tentang selok-belok perniagaan. Dan juga pandangan Ibnu Taimiyyah dan muridnya Ibnu Al-Qayyim. Walaupun ada yang tidak bersetuju dengan perjalanan hidup Ibnu Taimiyyah, namun yang dilihat ialah kaedah beliau meng’istinbat’ hukum. Barang kemas dikira sebagai barang siap… komoditi yang diperdagangkan sama seperti kereta … motosikal dan sebagainya.

Begitu juga pandangan Sheikh Yusuf Al-Qaradhawi. Menurut beliau… emas perhiasan terkeluar daripada item ribawi. Bukanlah kerana tiada riba padanya. Tapi kerana faktor ‘umum al-balw’ (maksiat yang sukar dihindar).

Pandangan pihak yang menerima fatwa ini ialah riba boleh berlaku jika melibatkan jual beli emas jongkong atau dinar sebab fungsinya sebagai  maawang. Sekiranya hanya melibatkan barang kemas... tidak berlaku riba.


Pandangan Ketiga
Riba hanya berlaku jika ianya melibatkan pertukaran emas dengan emas. Jika emas dengan kertas (wang fiat) tidak berlaku riba sebab kertas bukan barang ribawi. Golongan ini menerima wang fiat sebagai  'ilah laku ditukar dengan barangan je. Yang lain takde. Kalau dulu memang ya.... duit mewakili emas yang disimpan sebagai rizab. Tetapi selepas tahun 1971, wang kertas dipisahkan terus daripada emas. Ia diapungkan mengikut pasaran. Nilai yang ada padanya adalah nilai yang dipaksakan. Bukan nilai intrinsik. Kalau koyak atau hangus langsung tak laku. Duit Bhat atau Rupiah.... boleh ke buat beli emas di sini? Memang tak boleh. Wang Fiat setaraf dengan duit kulit siput pada masa dahulu. Penjelasan lanjut di sini.
Pihak yang berpegang dengan pandangan ini tidak menerima wang kertas sebagai item ribawi atau matawang yang dikiaskan kepada emas.

Setelah diteliti…. Hanya sedikit ulama yang berpandangan begini. Itupun atas kapasiti peribadi. Bukan atas pertubuhan yang bersifat akademik atau yang diberi authority mengeluarkan hukum.

Adab bila berlaku khilaf ialah kita berlapang dada dan cuba mencari pandangan dan hujah yang menghampiri sunnah.


Dengan rendah diri... penulis menghormati pandangan semua hujah-hujah di atas. Bukan calang-calang orang yang mengeluarkan pandangan tu. Namun, pandangan yang dipegang adalah sebagaimana yang ditetapkan oleh JAKIM. Tanpa mengurangkan penghormatan kepada tokoh-tokoh yang mempunyai pandangan berbeza. Sekian.

Thursday 18 September 2014

Jualan Emas Secara Tangguh; Berlaku Riba Atau Tidak

Gambar hiasan


Emas adalah salah satu daripada 6 jenis barang ribawi. Nak tau lagi 5 sila google. Silap langkah boleh terjebak dgn riba al-buyu' (riba jual beli). selalu dengar riba al-duyun (riba hutang; hutang singgit, bayor singgit setengah). Riba al-buyu' ada 3 jenis ... 
1. Al-Fadl 

Boleh berlaku jika emas ditukar dengan emas. Salah satunya dilebihkan. Contoh; tukar 10g emas 999 dgn 11g emas 916. 


2. Al-Nasiiah
Berlaku jika
 emas ditukar dengan emas. Salah satunya ditangguhkan penyerahan. Contoh; 10g emas lama ditukar dengan 10g emas baru. Serah emas lama hari ini... esok baru ambil emas baru.

3. Riba Al-Yad
Berlaku bila 2 item ribawi yang tak sama jenis tapi sama kategori (matawang) ditukar/jual-beli. Salah satunya ditangguh penyerahannya. Contoh; tukar perak dengan emas. Bagi perak dulu. Emas ambil kemudian.

kalau beli guna duit kertas? Jadi riba ke? Memang jadi sebab duit kertas menerima hukum sama seperti emas dan perak. walaupun duit kertas lahir dengan riba.... namun penggunaannya amat meluas hingga ke tahap dharuri. Hingga sukar dihindar di samping tiada alternatif lain. Guna le dulu. Inilah dia keputusan Majlis Fiqh Sedunia termasuk mufti negara-negara Islam. .... pastikan hukum... baru buat. Bukan buat dulu pastu baru cari hukum. Terkial-kial selak kitab cari furu' yg membenarkan. Akhirnya terjumpalah bab khilaf. Khilaf pula bukannlah pada zat emas yang diperdagangkan sebab hukumnya dah jelas. Tapi khilaf pada status wang kertas. Kena tengok dulu ulama mana yang khilaf? Pihak mana yang menjadi jumhur (majoriti). Sape pula minoritinya? Adakah rujukannya authentic?

Teman tak mau jelaskan tentang selok belok disiplin keluar fatwa dan istinbat hukum, ilmu-ilmu alat untuk keluarkan hukum. juga istilah-istilah seperti masalih al-marsalah, al-istihsan dan sebagainya. Yang tu tuan-tuan kena bertalaqqi dengan alim ulama. FB bukan sumber ilmu... hanya maklumat. 

Pak Di (penasihat pelaburan) pernah mencabar pihak yang tidak menerima wang kertas sebagai matawang agar membakar wang kertas RM100 dan sekeping kertas A4. Boleh ke? Gamak ke bakor duit? Ater…. Udah dikatenye kertas je.

Untuk perbandingan mudah... teman nukilkan kembali beberapa perenggan daripada buku "RIBA dan isu kewangan semasa" tulisan Dr Zaharuddin bin Abd Rahman...

Kepada sesape yang masih mengatakan wang fiat bukan matawang sbb takde nilai kecuali nilai yang dipaksakan.... ingin saya kongsi 2 kisah yang berlaku ke atas 2 insan tersohor….

1. Saidina Umar. 
Suatu masa beliau ingin menjadikan kulit kerbau/lembu sebagai item pertukaran selain dinar dan dirham. Tapi dibatalkan niat beliau sebab takut rakyat yg meminjam kerbau/lembu akan terpalit dengan dosa riba. bermakna baginda mengiktiraf kulit yang dijadikan alat tukaran sebagai mata wang dan menerima hukum sama seperti emas dan perak.
Al-Jami’ fi usul al-riba Dr. Rafiq al-Masri

2. Imam Malik pernah berkata, “jika seluruh masyarakat menerima kulit sbg alat tukaran jual beli, nescaya aku akn halang mrk membeli emas dan perak menggunakan kulit secara tangguh".
Al-Mudawwanah


Justeru… wang kertas fiat adalah matawang yang menjadi item ribawi bersama emas dan perak. Urusniaga antara wang fiat dan emas melibatkan 2 jenis item ribawi yg berlainan jenis tapi sama kategori (matawang). Penangguhan penyerahan salah satunya adalah riba al-Yad. 

Jgn berperang dgn Allah dan Rasul-Nya

Sunday 7 September 2014

Koleksi Hantaran Dinar Syifa

Saya kongsikan dengan tuan-tuan beberapa contoh gubahan hantaran kahwin menggunakan Dinar Syifa. Kalau tuan-tuan nak tiru pun takde masalah. silakan... silakan.. tapi takkan guna gambor je? Gunalah Dinar emas yang betul-betul. Hubungi saya 017-4661562 untuk dinar.

Kredit kepada myemasperak2u.blogspot.com


Kredit kepada nadzeem.blogspot.com


kredit kepada kasgoldsilver.wordpress

Kredit kepada alifgold.blogspot.com


Kredit kepada aimullahhanis.blogspot.com




Kredit kepada emasperak2u.blogspot.com

Saturday 6 September 2014

Bagaimana Menambah Aset Anda Dengan Permainan KUTU Dinar Emas Syifa?

Pernahkah tuan-tuan main kutu? Hah.. kutu? Yee! kutu. Tapi bukan kutu yang dok atas kepala tu. Yang tu kutu lain. Orang Kedah cakap main KUT. Kat tempat teman deme sebut.. main "kutu". Alaa.. yang tiap-tiap bulan kumpul duit sorang sikit. Ada la sorang jadi tokey merangkap pengurus. Memang la sorang sikit. Tapi kalau yang main tu sepuluh orang. Bayor pulak sorang seratus ringgit. Bukan ke seribu jumlahnya? Mudah cakap ... pakat-pakat bagi hutang kat kawan dengan cara terhormat. Atau main-main simpan duit. Tak terasa sangat. Tapi akhirnya......
dapat le merasa duit banyak sekaligus.

Selalunya apa yang tuan-tuan buat dengan duit kutu tu? Buat belanja la... beli pakaian dan bermewah-mewah la sikit. Kalau nak simpan memang susah. Sebab duit di tangan. Mengapa tak guna duit tu untuk tambah aset? Beli tanah ke? Beli tanah memang tak mungkin. Gelak dek orang je kalau beli tanah guna duit kutu. Cukup ke? Jadi... mengapa tidak digunakan untuk membeli emas? Emas pun aset juga. Paling bagus... ianya aset mampu milik yang boleh dimiliki oleh sesiapa sahaja. Amat berguna di kemudian hari kepada sape2 yang ada matlamat menyimpan emas.

Memperkenalkan cara memiliki emas sendiri dengan kaedah "KUTU EMAS DINAR". Tak susah. Cari je beberapa orang rakan yang dipercayai. 3 orang atau 5 atau 10 dan tetapkan tempoh bayaran. Sama ada 3 bulan, 5 bulan dan sebagainya. Sebagai contoh.... ikut step di bawah:

1. Jumlah pemain : 5 orang
2. Bilangan bulan : 5 bulan
3. Jumlah bayaran : dikira tiap-tiap bulan bergantung harga dinar semasa

a. Bulan pertama  : Harga dinar RM630. RM630 ÷ 5 orang = sorang kena bayar RM126 sahaja. Orang                                    pertama dapat dinar.

b. Bulan kedua     : Katakanlah harga dinar jatuh RM600. Jadi RM600 ÷ 5 orang = sorang kena bayar             RM120 sahaja. Orang kedua pula mendapat dinarnya.

Proses ini berterusan sehingga semua orang mendapat dinar masing-masing. Ulang lagi jika ingin menambah lagi aset tuan-tuan.

Apa hukumnya beli emas cara ni?

Emas adalah barang ribawi. Jadi... penyerahan emas mesti berlaku secara tunai dan tidak bertangguh. Nanti jadi riba nasi ah. Ianya tidak berlaku dalam urus niaga kita. Sebab yang terlibat adalah 3 pihak.

1. Anda
2. Penjual emas
3. Rakan-rakan sepermainan kutu

Anda beli emas daripada penjual emas secara tunai. Anda hanya berhutang dengan rakan-rakan dan bukan dengan penjual emas.

Wang yang diguna sebagai bayaran pada mulanya ia bersifat wadhi'ah (simpanan/titipan) dalam tangan penjual. Bila emas atau dinar sampai ke tangan pembeli.... barulah statusnya bertukar kepada bayaran. Akad jual beli berlaku ketika inilah.

Nak dinar? Hubungi 017-4661562


Friday 5 September 2014

Mas Kahwin atau Mahar ; Lambang Kasih Sayang


Assalamualaikum wbt… Sedang mencari-cari kelainan di hari bahagia anda? Apakah mas kahwin atau mahar yang sesuai? Yang melambangkan cinta abadi anda? Mahu saya cadangkan yang terbaik? Ya… Dinar Syifa jawapannya. Dinar Emas Syifa keluaran GSR dengan ketulenan emas 917 pasti mengujakan. Sangat sesuai kepada pasangan bahagia yang bakal mendirikan rumahtangga untuk memilihnya sebagai mas kahwin. Pasti esklusif. Direka khas oleh GSR supaya menepati ciri-ciri pemberian atau hadiah kasih sayang sepanjang hayat.


Bukan sahaja esklusif, malah ia juga pilihan tepat dan terbaik bagi menggantikan duit kertas.

Mas kahwin adalah pemberian yang wajib diberi oleh suami kepada isterinya dengan sebab perkahwinan. Firman Allah S.W.T. yang bermaksud :

" Berikanlah kepada orang-orang perempuan itu mas kahwin mereka ". ( Surah An-Nisaa' - Ayat 4 ) 


Ia juga boleh dianggap sebagai hadiah kepada isteri yang kini bakal menjadi pasangannya. Sekiranya wang hantaran telah diserahkan kepada pihak isteri, maka terpulang kepada isteri untuk membelanjakannya.


Foto; kredit kepada shahdinar.com


Pemberian mas kahwin atau mahar adalah lambang kesungguhan suami terhadap isteri. Selain itu ianya mencerminkan kasih sayang dan kesediaan suami hidup bersama isteri serta sanggup berkorban demi kesejahteraan rumah tangga dan keluarga. Ia juga merupakan penghormatan seorang suami terhadap isteri.
Dinar Emas Syifa…. Semakin lama disimpan.. semakin tinggi nilainya.